Internet widmo
Regulamin forum
Specjaliści odpowiadają na posty w dni robocze, w godzinach 10:00 – 18:00
Specjaliści odpowiadają na posty w dni robocze, w godzinach 10:00 – 18:00
- Krzysiek_Plus
- Specjalista Plusa
- Posty: 17730
- Meble Kuchenne na wymiar Warszawa - facebook
- Rejestracja: 18 gru 2012, o 17:58
Re: Internet widmo
czynniki zewnętrzne: budynki, ich struktura, naturalne przeszkody, źródła zakłóceń fal radiowych
możliwości techniczne: przepustowość stacji, rodzaj technologii (np:. jest tylko 2g), natężenia ruchu w sieci.
możliwości techniczne: przepustowość stacji, rodzaj technologii (np:. jest tylko 2g), natężenia ruchu w sieci.
Chcesz przedłużyć umowę, kupić nowy numer, albo przenieść go z innej sieci?
Sprawdź też odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w naszym FAQ
Sprawdź też odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w naszym FAQ
Re: Internet widmo
Ok. Czynniki zewnętrzne
-budynki – w odległości ok. . 500m
-struktura budynku- jakość sygnału na zewnątrz , równie zła jak w mieszkaniu
-naturalne przeszkody – masywy górskie-brak; rzeki –rodzima Wisła -nadajnik jest zlokalizowany przed linią rzeki; inne zbiorniki wodne –brak; wąwozy, rozpadliny-brak ;puszcza , las, dżungla-brak…itd., itp.
-źródła zakłóceń fal radiowych-
Należy pamiętać, że źródła zakłóceń są wszechobecne. Występują we wszystkich bez wyjątku środowiskach i obiektach. W sposób najbardziej ogólny, ze względu na źródła powstawania, zakłócenia można podzielić na:
• naturalne (pochodzenia pozaziemskiego i ziemskie),
• spowodowane przez działalność człowieka.
Występuje również głębszy podział – te zjawiska fizyczne, które są pierwotną przyczyną zakłóceń, można podzielić na:
• mechaniczne (np. wibracje, udary, wstrząsy),
• biologiczne, związane z przyrodą,
• elektryczne (szumy własne elementów i układów elektronicznych, sygnały nadajników, sygnały z linii energetycznych, nieodkłócone systemy energetyczne, sygnały z urządzeń oświetleniowych itp.).
- możliwości techniczne: przepustowość stacji, rodzaj technologii (np:. jest tylko 2g), natężenia ruchu w sieci.
W tym momencie powróćmy do mapki zasięgu Plus’a ( załączona w poprzednich postach)
Proste pytanie ,dlaczego firma PLUS wprowadza klientów w błąd ? Wszak na mapie zasięg :
HSPA+/UMTS
EDGE/GPRS
CDMA
- jest IDEALNY!!!
Zatem reasumując ,skoro większość urządzeń , układów , elementów , sygnałów elektronicznych może powodować zakłócenia fal radiowych , możliwości techniczne: szczególnie intryguje mnie –natężenie ruchu w sieci( czyżby zbyt duża ilość klientów odwrotnie proporcjonalna do możliwości technicznych ?)skąd full zasięg Internetu na mapce ?
Mapce, którą sugeruję się większość klientów wybierając operatora telefonicznego lub internetowego .
A to już jest celowe wprowadzanie w błąd ….
-budynki – w odległości ok. . 500m
-struktura budynku- jakość sygnału na zewnątrz , równie zła jak w mieszkaniu
-naturalne przeszkody – masywy górskie-brak; rzeki –rodzima Wisła -nadajnik jest zlokalizowany przed linią rzeki; inne zbiorniki wodne –brak; wąwozy, rozpadliny-brak ;puszcza , las, dżungla-brak…itd., itp.
-źródła zakłóceń fal radiowych-
Należy pamiętać, że źródła zakłóceń są wszechobecne. Występują we wszystkich bez wyjątku środowiskach i obiektach. W sposób najbardziej ogólny, ze względu na źródła powstawania, zakłócenia można podzielić na:
• naturalne (pochodzenia pozaziemskiego i ziemskie),
• spowodowane przez działalność człowieka.
Występuje również głębszy podział – te zjawiska fizyczne, które są pierwotną przyczyną zakłóceń, można podzielić na:
• mechaniczne (np. wibracje, udary, wstrząsy),
• biologiczne, związane z przyrodą,
• elektryczne (szumy własne elementów i układów elektronicznych, sygnały nadajników, sygnały z linii energetycznych, nieodkłócone systemy energetyczne, sygnały z urządzeń oświetleniowych itp.).
- możliwości techniczne: przepustowość stacji, rodzaj technologii (np:. jest tylko 2g), natężenia ruchu w sieci.
W tym momencie powróćmy do mapki zasięgu Plus’a ( załączona w poprzednich postach)
Proste pytanie ,dlaczego firma PLUS wprowadza klientów w błąd ? Wszak na mapie zasięg :
HSPA+/UMTS
EDGE/GPRS
CDMA
- jest IDEALNY!!!
Zatem reasumując ,skoro większość urządzeń , układów , elementów , sygnałów elektronicznych może powodować zakłócenia fal radiowych , możliwości techniczne: szczególnie intryguje mnie –natężenie ruchu w sieci( czyżby zbyt duża ilość klientów odwrotnie proporcjonalna do możliwości technicznych ?)skąd full zasięg Internetu na mapce ?
Mapce, którą sugeruję się większość klientów wybierając operatora telefonicznego lub internetowego .
A to już jest celowe wprowadzanie w błąd ….
Sie7dem
TPA
TPA
- Krzysiek_Plus
- Specjalista Plusa
- Posty: 17730
- Rejestracja: 18 gru 2012, o 17:58
Re: Internet widmo
Sie7dem
- dostępny wewnątrz budynku
- na zewnątrz budynku
P.S Powyższa dyskusja nie prowadzi do rozwiązania problemu.
Proszę o odpowiedź na posta.
Mapa wskazuje orientacyjny dostęp do danej technologii z podziałem na:Sie7dem pisze:W tym momencie powróćmy do mapki zasięgu Plus’a ( załączona w poprzednich postach)
- dostępny wewnątrz budynku
- na zewnątrz budynku
Mapa wskazuje dostęp do technologii wewnątrz budynku. Na stronie nie ma takich parametrów jak "idealny". Z poprzednich postów wynika że posiadasz dostęp do technologii 2g i 3G czyli zgodnie z mapą.Sie7dem pisze:Proste pytanie ,dlaczego firma PLUS wprowadza klientów w błąd ? Wszak na mapie zasięg :
HSPA+/UMTS
EDGE/GPRS
CDMA
- jest IDEALNY!!!
Na mapie nie ma parametru "full" tylko informacja o dostępie sygnału wewnątrz budynku.Sie7dem pisze:Zatem reasumując ,skoro większość urządzeń , układów , elementów , sygnałów elektronicznych może powodować zakłócenia fal radiowych , możliwości techniczne: szczególnie intryguje mnie –natężenie ruchu w sieci( czyżby zbyt duża ilość klientów odwrotnie proporcjonalna do możliwości technicznych ?)skąd full zasięg Internetu na mapce ?
Mapce, którą sugeruję się większość klientów wybierając operatora telefonicznego lub internetowego .
Informacja pod mapą zasięgu:Sie7dem pisze:A to już jest celowe wprowadzanie w błąd ….
Uwagi:
• Mapa przedstawia orientacyjne zasięgi sieci Polkomtel Sp. z o.o.
• Polkomtel Sp. z o.o. informuje o możliwości zmian w zasięgu w związku z dynamicznym rozwojem sieci.
• Moc sygnału może być zmienna - w specyficznych wypadkach uzależniona jest od topografii terenu i zabudowy.
• Mapa ma charakter informacyjny i nie jest częścią umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych przez Polkomtel Sp. z o.o.
• Prezentowany zasięg nie jest podstawą do złożenia reklamacji.
• Wszelkie prawa zastrzeżone. żadna część niniejszego opracowania, zarówno w całości, jak i we fragmentach nie może być reprodukowana ani przetwarzana w sposób elektroniczny, mechaniczny, fotograficzny i inny oraz nie może być przechowywana w żadnej bazie danych bez pisemnej zgody Polkomtel Sp. z o.o.
P.S Powyższa dyskusja nie prowadzi do rozwiązania problemu.
Proszę o odpowiedź na posta.
Krzysiek_Plus pisze:Sie7dem napisał(a):
Poziom sygnału dziś, oscylował na poziomie pomiędzy 12,3 kbps a a 766kbps
Sie7dem ale to są prędkości jakie uzyskujesz, a nie poziom sygnału.
Poziom sygnału jest podawany np:. w dBm
Chcesz przedłużyć umowę, kupić nowy numer, albo przenieść go z innej sieci?
Sprawdź też odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w naszym FAQ
Sprawdź też odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w naszym FAQ
Re: Internet widmo
Krzysiek_Plus niezmiernie miło z Twojej strony ,że jako jedyny z firmy PLUS chcesz rozwiązać problem. Jak dotąd jedyną pomocą ze strony mojego operatora Internetu ( niestety mojego ) była odmowna odpowiedź na 2 reklamację , naszpikowana ogólnikami – warunki zewnętrzne , możliwości techniczne itp. , itd. Z tym ,że negowaniem użytkowego słownictwa –full , idealny niewiele zdziałasz
Mapka Plus –kolejna niespodzianka. Jeden z konsultantów PLUS’a powołał się na mapę zasięgu , gdy zgłaszałem problem z jakością sygnału pod poprzednim adresem . Dziwy… Cuda …Raz ma charakter informacyjny , innym razem jest wyznacznikiem zasięgu
Ok. Przejdźmy do meritum.
Średni sygnał -96%
RSSI-73
To całe info jakie udało mi się znaleźć. Jakość sygnału na modemie bardzo dobra.
Zatem czekam na rozwiązanie problemu
Mapka Plus –kolejna niespodzianka. Jeden z konsultantów PLUS’a powołał się na mapę zasięgu , gdy zgłaszałem problem z jakością sygnału pod poprzednim adresem . Dziwy… Cuda …Raz ma charakter informacyjny , innym razem jest wyznacznikiem zasięgu
Ok. Przejdźmy do meritum.
Średni sygnał -96%
RSSI-73
To całe info jakie udało mi się znaleźć. Jakość sygnału na modemie bardzo dobra.
Zatem czekam na rozwiązanie problemu
Sie7dem
TPA
TPA
- Krzysiek_Plus
- Specjalista Plusa
- Posty: 17730
- Rejestracja: 18 gru 2012, o 17:58
Re: Internet widmo
Jak już pisałem wcześniej mapa wskazuje poziom sygnału wystarczający do odbioru 3G wewnątrz budynku. Nie oznacza to że jest to sygnał "idealny" czy też "full". Czyli w żadnej sposób mapa nie wprowadza w błąd, bo połączenie w technologii 3G/HSPA+ uzyskujesz. Sama prędkość jest już zależna miedzy innymi od:Sie7dem pisze: Z tym ,że negowaniem użytkowego słownictwa –full , idealny niewiele zdziałasz
Mapka Plus –kolejna niespodzianka. Jeden z konsultantów PLUS’a powołał się na mapę zasięgu , gdy zgłaszałem problem z jakością sygnału pod poprzednim adresem . Dziwy… Cuda …Raz ma charakter informacyjny , innym razem jest wyznacznikiem zasięgu
- poziomu sygnału /odległości od stacji
- ilości użytkowników/natężenie ruchu
- zakłócenia zewnętrze (rzadko)
- urządzenia wykorzystywane przez użytkownika (w bardzo małym stopniu)
Sie7dem dziękuje za odp, mam już wszystkie informacje przekazuje zgłoszenie do techników. Postaram się uzyskać odpowiedź jak najszybciej.Sie7dem pisze:Ok. Przejdźmy do meritum.
Średni sygnał -96%
RSSI-73
Chcesz przedłużyć umowę, kupić nowy numer, albo przenieść go z innej sieci?
Sprawdź też odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w naszym FAQ
Sprawdź też odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w naszym FAQ
Re: Internet widmo
Powyższa dyskusja nie prowadzi do rozwiązania problemu.
Zatem...
Czekam na jakość połączenia internetowego , która pozwoli korzystać z internetu na miarę reklamy PLUS'a.
Zatem...
Czekam na jakość połączenia internetowego , która pozwoli korzystać z internetu na miarę reklamy PLUS'a.
Sie7dem
TPA
TPA
-
- Początkujący PlusManiak
- Posty: 11
- Rejestracja: 26 lut 2013, o 19:05
Re: Internet widmo
Miesiąc mija, karę zapłaciłem, firma nawet nie odpowiedziała na moje odwołanie nie mówiąc nawet przepraszam a u innego operatora wszystko działa poprawnie. Nawet miałem zapytanie czy jestem zadowolony z usługi u nich. Na pewno w plusie nie zdobyli się na taki gest. Pozdrawiam
Re: Internet widmo
Sie7dem, pół roku temu instalowałem u wujka antenę zewnętrzną i prędkość jaką uzyskaliśmy była super - 20 Mb/s. Obecnie prędkość spadła tak, że nie można uzyskać nic powyżej 1 Mb/s... Ta sama umowa, ten sam nadajnik, jedynie modem był zmieniany na Huawei E3131 z Play, bo oryginalny wyciągał jedynie 7 Mb/s.
Re: Internet widmo
Całkowicie zgadzam się, że Plus to dziadostwo. Ja mieszkam na równinach, żadnych gór, ani helu, a maszt mam 850 metrów od chałupy i co? Jajco. Przez 2 tygodnie miałem 2-3 mb/s HSPA, a teraz też mam HSPA tyle ze 0,55 mb/s, a infolinia reaguje tylko na maile, na telefony szkoda kasy i tak samo jak przedmówca włożyłem do ich modemu kartę z Orange i mam 5-7 mb/s, a maszt jest oddalony o 2,3 km.
Z infolinii dostaję tylko zapewnienia, że moja sprawa w toku i proszą o cierpliwość; czeski film. I tak już 3 tydzień.
Na razie nie zdecydowałem się jeszcze na kare umowną, ale napisałem już 2 reklamacje o bonifikaty w rachunkach, a jeśli to nie poskutkuje to zwrócę się do UKE.
Pozdrawiam
Kamionki woj. wlkp
Karta SIM 603-523915
Zgłoszenie C00000000815115
Z infolinii dostaję tylko zapewnienia, że moja sprawa w toku i proszą o cierpliwość; czeski film. I tak już 3 tydzień.
Na razie nie zdecydowałem się jeszcze na kare umowną, ale napisałem już 2 reklamacje o bonifikaty w rachunkach, a jeśli to nie poskutkuje to zwrócę się do UKE.
Pozdrawiam
Kamionki woj. wlkp
Karta SIM 603-523915
Zgłoszenie C00000000815115
Re: Internet widmo
Elloco11, zabawię się w jasnowidza i przedstawię Ci odpowiedź na reklamację fachowców z Plus’a.
Standardowy czas na odpowiedź to 31 dni, a brzmi ona tak :
Szanowny Panie.
Dziękuję Panu za zgłoszenie, które wpłynęło do nas, stanowiące reklamację usługi telekomunikacyjnej... (i to jest jedyny pozytywny cytat)
Wyjaśniam, że karta SIM umożliwia mobilne korzystanie z usług świadczonych przez Polkomtel tj. bez ograniczeń komunikacyjnych. Klienci nabywający urządzenia komunikacyjne (modem/router) mogą korzystać z nich wszędzie tam, gdzie teren jest objęty zasięgiem sieci PLUS. Telefonia mobilna charakteryzuje się możliwością występowania zakłóceń w wyniku, których mogą powstać problemy z nawiązywaniem połączeń. Jakość odbieranego sygnału zależy w dużej mierze od od czynników zewnętrznych *, na które Polkomtel nie ma wpływu. Podkreślam, że zgodnie z Regulaminem świadczenia usług telekomunikacyjnych przez Polkomtel Sp. z O.O. dla Abonentów (dział Zakres Usług) Polkomtel świadczy usługi w zakresie istniejących możliwości technicznych. *
*Sama prędkość jest już zależna miedzy innymi od:
- poziomu sygnału /odległości od stacji-zarówno mnie jak i Ciebie elloco11 ten warunek nie dotyczy)
- zakłócenia zewnętrze (rzadko) – sam specjalista Krzysiek_Plus napisał rzadko
- urządzenia wykorzystywane przez użytkownika (w bardzo małym stopniu) - również to nie Nasz problem
- ilości użytkowników/natężenie ruchu –hmmmm czyżby to była przyczyna?
Zakres odpowiedzialności sieci Plus za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług, został określony w powyższym Regulaminie w dziale ‘’Odpowiedzialność ‘’ (hmm ciekawe czy firma Polkomtel zna definicje słowa ODPOWIEDZIALNOŚĆ).
Dokładamy wszelkich starań, aby uruchomić dodatkowe nadajniki. Niejednokrotnie wiąże się to niestety z długotrwałym procesem proceduralnym, związanym z uzyskaniem wymaganych zezwoleń.
Informuję, że na podstawie analizy, popartej konsultacją ze specjalistami pionu technicznego Polkomtel wynika, iż parametry emitowanego sygnału radiowego (w tym momencie jest to 246kbps) umożliwiają Panu korzystanie z pakietowej transmisji danych, a wszystkie ustawienia po stronie sieci Plus są prawidłowe (kolejne słowo do zdefiniowania).………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
W związku z powyższym brak jest podstaw do uwzględnienia zgłoszenia reklamacyjnego.
Na obie moje reklamacje otrzymałem identyczna odpowiedź. Szablonik?
Dewiza firmy Plus - płać i płacz… Smutne, ale niestety taka jest prawda, czego potwierdzeniem jest post Tadeusza Kulesza. (pozdrawiam)
Standardowy czas na odpowiedź to 31 dni, a brzmi ona tak :
Szanowny Panie.
Dziękuję Panu za zgłoszenie, które wpłynęło do nas, stanowiące reklamację usługi telekomunikacyjnej... (i to jest jedyny pozytywny cytat)
Wyjaśniam, że karta SIM umożliwia mobilne korzystanie z usług świadczonych przez Polkomtel tj. bez ograniczeń komunikacyjnych. Klienci nabywający urządzenia komunikacyjne (modem/router) mogą korzystać z nich wszędzie tam, gdzie teren jest objęty zasięgiem sieci PLUS. Telefonia mobilna charakteryzuje się możliwością występowania zakłóceń w wyniku, których mogą powstać problemy z nawiązywaniem połączeń. Jakość odbieranego sygnału zależy w dużej mierze od od czynników zewnętrznych *, na które Polkomtel nie ma wpływu. Podkreślam, że zgodnie z Regulaminem świadczenia usług telekomunikacyjnych przez Polkomtel Sp. z O.O. dla Abonentów (dział Zakres Usług) Polkomtel świadczy usługi w zakresie istniejących możliwości technicznych. *
*Sama prędkość jest już zależna miedzy innymi od:
- poziomu sygnału /odległości od stacji-zarówno mnie jak i Ciebie elloco11 ten warunek nie dotyczy)
- zakłócenia zewnętrze (rzadko) – sam specjalista Krzysiek_Plus napisał rzadko
- urządzenia wykorzystywane przez użytkownika (w bardzo małym stopniu) - również to nie Nasz problem
- ilości użytkowników/natężenie ruchu –hmmmm czyżby to była przyczyna?
Zakres odpowiedzialności sieci Plus za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług, został określony w powyższym Regulaminie w dziale ‘’Odpowiedzialność ‘’ (hmm ciekawe czy firma Polkomtel zna definicje słowa ODPOWIEDZIALNOŚĆ).
Dokładamy wszelkich starań, aby uruchomić dodatkowe nadajniki. Niejednokrotnie wiąże się to niestety z długotrwałym procesem proceduralnym, związanym z uzyskaniem wymaganych zezwoleń.
Informuję, że na podstawie analizy, popartej konsultacją ze specjalistami pionu technicznego Polkomtel wynika, iż parametry emitowanego sygnału radiowego (w tym momencie jest to 246kbps) umożliwiają Panu korzystanie z pakietowej transmisji danych, a wszystkie ustawienia po stronie sieci Plus są prawidłowe (kolejne słowo do zdefiniowania).………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
W związku z powyższym brak jest podstaw do uwzględnienia zgłoszenia reklamacyjnego.
Na obie moje reklamacje otrzymałem identyczna odpowiedź. Szablonik?
Dewiza firmy Plus - płać i płacz… Smutne, ale niestety taka jest prawda, czego potwierdzeniem jest post Tadeusza Kulesza. (pozdrawiam)
Sie7dem
TPA
TPA
Re: Internet widmo
Cześć, dzisiaj nie mogę się powstrzymać by nie wkleić aktualnego wyniku ))))))) to już komedia, logowałem się na tą stronę z 30sek )))
Przypominam że to Warszawa w linii prostej od Centrum ok 4km ) słownie cztery kilometry a od 3 stacji ok 500m ))
Przypominam że to Warszawa w linii prostej od Centrum ok 4km ) słownie cztery kilometry a od 3 stacji ok 500m ))
Sie7dem
TPA
TPA
Re: Internet widmo
Krzysiek_Plus pisze:Jak już pisałem wcześniej mapa wskazuje poziom sygnału wystarczający do odbioru 3G wewnątrz budynku. Nie oznacza to że jest to sygnał "idealny" czy też "full". Czyli w żadnej sposób mapa nie wprowadza w błąd, bo połączenie w technologii 3G/HSPA+ uzyskujesz. Sama prędkość jest już zależna miedzy innymi od:Sie7dem pisze: Z tym ,że negowaniem użytkowego słownictwa –full , idealny niewiele zdziałasz
Mapka Plus –kolejna niespodzianka. Jeden z konsultantów PLUS’a powołał się na mapę zasięgu , gdy zgłaszałem problem z jakością sygnału pod poprzednim adresem . Dziwy… Cuda …Raz ma charakter informacyjny , innym razem jest wyznacznikiem zasięgu
- poziomu sygnału /odległości od stacji
- ilości użytkowników/natężenie ruchu
- zakłócenia zewnętrze (rzadko)
- urządzenia wykorzystywane przez użytkownika (w bardzo małym stopniu)
Sie7dem dziękuje za odp, mam już wszystkie informacje przekazuje zgłoszenie do techników. Postaram się uzyskać odpowiedź jak najszybciej.Sie7dem pisze:Ok. Przejdźmy do meritum.
Średni sygnał -96%
RSSI-73
No i ? 6 dni i jaka "poprawa", a może nic nie róbcie co? bo dzisiaj jest o tak:
Sie7dem
TPA
TPA
- Krzysiek_Plus
- Specjalista Plusa
- Posty: 17730
- Rejestracja: 18 gru 2012, o 17:58
Re: Internet widmo
Sie7dem sprawa jest w toku.
Zaś mam pytanie, na PW podałeś dwa numery czy z obu korzystasz na Bora Komorowskiego?
Zaś mam pytanie, na PW podałeś dwa numery czy z obu korzystasz na Bora Komorowskiego?
Chcesz przedłużyć umowę, kupić nowy numer, albo przenieść go z innej sieci?
Sprawdź też odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w naszym FAQ
Sprawdź też odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w naszym FAQ
Re: Internet widmo
Cześć,Krzysiek_Plus pisze:Sie7dem sprawa jest w toku.
Zaś mam pytanie, na PW podałeś dwa numery czy z obu korzystasz na Bora Komorowskiego?
Mam dwa numery internetu i numer tel, jeden numer jest "stacjonarny" na Bora Komorowskiego w 100%, drugi numer internetowy w 70% (30% bywa w Polsce) ta jak i numer telefoniczny w którym też mam pakiet internetowy 2,5 GB. Żeby uprzedzić kolejne pytania , informuje, że wszystkie karty (3 sztuki) były w każdym modemie (4 sztuki).
Sie7dem
TPA
TPA
- Krzysiek_Plus
- Specjalista Plusa
- Posty: 17730
- Rejestracja: 18 gru 2012, o 17:58
Re: Internet widmo
Sie7dem a czy obecnie oba są wykorzystywane na Bora?
Chcesz przedłużyć umowę, kupić nowy numer, albo przenieść go z innej sieci?
Sprawdź też odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w naszym FAQ
Sprawdź też odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w naszym FAQ