Kod: Zaznacz cały
http://mobilnyinternet.blox.pl/2010/01/Najpopularniejsze-aplikacje-mobile-ostatniego-roku.html
Aplikacją, która zdecydowanie wiedzie prym, pośród tych darmowych, jest mobilny klient portalu społecznościowego Facebook. Niektórzy mogą próbować podważyć sens istnienia takiej aplikacji, bo przecież z Facebook'a można korzystać za pomocą przeglądarki. Wszystkim tym naprawdę proponuję przyjrzeć się tej aplikacji i porównać wygodę obu sposobów. Facebook dla iPhone implementuje niemalże każdą funkcjonalność obecną w przeglądarkowym facebooku, w sposób niesamowicie wygodny dla klientów z niepełnowymiarowym ekranem. Aplikacja dostępna jest na trzech najbardziej popularnych platformach obsługujących smartphony czyli iPhone, Android oraz Sybmian.
Kolejnym bardzo popularnym produktem jest tajemniczo brzmiąca Occarina. Firma, składająca się z absolwentów słynnego MIT, która 'wyprodukowała' tą aplikację, do tej pory zarobiła na niej dużo ponad dwa miliony dolarów. Co ciekawe cena Occariny wynosi dokładnie jednego dolara. Na czym polega ów genialny pomysł czyniący tą aplikację tak wyjątkową? Occarina zmienia naszego iPhone'a w pewnego rodzaju instrument przypominający flet, dmuchamy w mikrofon i przyciskając palcami dziurki wyświetlone na ekranie wydajemy dźwięk. Natężenie dźwięku zależy w dużej mierze od siły dmuchnięcia w mikrofon, natomiast cztery dziurki umożliwiają zagranie wielu dźwięków. Do dzisiaj w internecie dostępnych jest wiele schematów pokazujących, w jaki sposób odegrać za pomocą Occariny jakąś kolędę, bądź cover znanego zespołu. Na portalu Youtube możemy znaleźć setki tysięcy krótkich filmików z demonstracją umiejętności Occarinowych wirtuozów.
Mocno rozwijającą się kategorią mobilnych aplikacji były nawigacje GPS. Podczas gdy były one dostępne na platformie Symbian od dłuższego czasu, to firma Apple dopiero stosunkowo niedawno zniosła zakaz umiszczania w AppStore tego typu aplikacji. Na reakcję deweloperów nie trzeba było długo czekać, podczas kilku miesięcy pojawiły się programy od producentów takich jak TomTom, Navigon, Sygic czy iGO. Owe programy oferują niemalże identyczny interfejs, co dedykowane urządzenia do nawigacji, przy czym kosztują zwykle dużo mniej. Wielu użytkowników słusznie zdecydowało, by nie przepłacać i zamiast dwóch urządzeń, mieć ze sobą tylko iPhone.
W połowie roku 2009 Apple pokazało platformę iPhone oraz iPod Touch jako konkurenta mobilnych systemów rozrywki firm takich jak Sony (PSP) czy Nintendo (Nintendo DS). Chwilę po przedstawieniu produktów iPhone 3GS oraz iPod Touch trzeciej generacji, czyli lepszych wydajnościowo wersji znanych już produktów, w AppStore pojawiło się wiele znanych z konsol gier. Firma Electronic Arts zaprezentowała gry takie jak Sims 3, Need For Speed: Shift, FIFA 10, znana niegdyś Team17 wypuściła iPhone'ową wersję hitu Worms, natomiast paryski Gameloft zajął się wdrażaniem gier takich jak Avatar, Terminator Salvation oraz Assasin's Creed. Pomimo wejścia do AppStore wielkich firm, widać, że niewielcy deweloperzy również mają szanse, o ile popiszą się ciekawym pomysłem na grę. Świetnym przykładem może być firma Firemint, która zarobiła kilka milionów dolarów na swojej grze Flight Control, w której wcielamy się w rolę kontrolera lotów i staramy się uniknąć kolizji samolotów wyznaczając im indywidualne ścieżki do lądowania.
Jak widać na raptem kilku przykładach powyżej, platformy mobilne w przypadku wielu funkcjolaności dorównują komputerom osobistym a także przenośnym konsolom. Zaznaczam, to było tylko kilka przykładów podczas gdy w AppStore jest ponad 100,000 aplikacji! Faktycznie w tym momencie sprawdza się slogan firmy Apple mówiący "There's an app for that".
Piotr Tuszyński