Najszybszy Plus - sprawdzamy 5G

Mobilny dostęp do internetu, wiadomości o technologi LTE - nowości, pytania, problemy
mariusz9a
Administrator
Administrator
Posty: 6159
Meble Kuchenne na wymiar Warszawa - facebook
Rejestracja: 20 lip 2008, o 12:42
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Najszybszy Plus - sprawdzamy 5G

Post autor: mariusz9a »

Nie masz, bo tu problem jest analogiczny do Apple - nie operator blokuje a producent telefonu :-(
"Szczęśliwy, kto umie dzielić się z innymi"
Obrazek
Morciak
Prawie PlusManiak
Posty: 44
Rejestracja: 11 mar 2021, o 12:01

Re: Najszybszy Plus - sprawdzamy 5G

Post autor: Morciak »

@mariusz9a - od 13 czerwca br. teoretycznie (wg producenta telefonów czyli Google) 5G oraz VoLTE powinno działać u wszystkich polskich operatorów ( https://pixel.withgoogle.com/5G/?countr ... ixel_7_pro )
aczkolwiek, jak to zawsze bywa - "Check with your carrier for details." ;) VoLTE działa, VoWiFi - wypróbuję sposób podany powyżej aczkolwiek rzecznik Orange twierdzi, że wraz z Google pracują nad tym aby i ta funkcjonalność działała.

Wysłałem wczoraj zapytanie do BOK Plusa korzystając też z Waszych komentarzy (m.in. działanie usługi na telefonach Pixel tylko w regionach 5G Ultra (w Warszawie niestety nie ma takowej)) i liczę, że może ktoś z Plus się nad tym pochyli.
mariusz9a
Administrator
Administrator
Posty: 6159
Rejestracja: 20 lip 2008, o 12:42
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Najszybszy Plus - sprawdzamy 5G

Post autor: mariusz9a »

Operator nie ma nigdzie zrobionego filtru urządzeń, gdzie wycinane byłyby dostępy do poszczególnych pasm. Jeśli terminal coś obsługuje i jest to uruchomione w sieci danego operatora to po prostu działa. Jedyny filtr może być, ale na poziomie danej taryfy, ale to też nie na zasadzie wycinania danego pasma (czyli damy im dostęp do n1 ale do n41 już nie), a całego dostępu do czegoś (usługi), np 5G itp.
Co do Orange to oni stosują filtr dostępu do VoLTE/VoWiFi w zależności od IMEI terminala, ale też nie we wszystkich taryfach (np Flex takiego filtrowania nie ma).
Jeszcze co do samego VoLTE/VoWiFi tu jeszcze do działania, potrzebne jest dodanie przez producenta telefonu do oprogramowania telefonu, odpowiednich configów danego operatora. I robi to producent - operator nie ma możliwości ingerowania w oprogramowanie telefonu (jak niektórzy niesłusznie myślą). Nawet brandowany soft to twór producenta telefonu wykonany na prośbę operatora, a nie samego operatora. Także te rozmowy Orange polegają raczej na "wywieraniu" przez nich (Orange) nacisków na Google aby zaktualizował soft w Pixelach i dodał Orange PL.
"Szczęśliwy, kto umie dzielić się z innymi"
Obrazek
Morciak
Prawie PlusManiak
Posty: 44
Rejestracja: 11 mar 2021, o 12:01

Re: Najszybszy Plus - sprawdzamy 5G

Post autor: Morciak »

- dział techniczny Plusa przyjął zgłoszenie w przedmiotowej sprawie i mam nadzieję, że zostanie rozwiązana pozytywnie dla mnie i dla innych użytkowników Pixeli w Plusie (Plus to mój główny operator).
Bedę informował na bieżąco jak tylko coś drgnie w temacie.

- wrzucam screenshot z tweetem Rzecznika Orange (nie z mojego telefonu - otrzymałem od innego użytkownika Orange z Pixelem i tożsamymi problemami) oraz z NetMonstera, z którego wynika, że póki co mój telefon jest w Orange "restricted by carrier" i jest to w taryfie Orange Flex.
Załączniki
Screenshot_20230614-175612.png
Screenshot_tweeter_orange.jpg
mariusz9a
Administrator
Administrator
Posty: 6159
Rejestracja: 20 lip 2008, o 12:42
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Najszybszy Plus - sprawdzamy 5G

Post autor: mariusz9a »

Ostatnie zdanie z tego "tweetu" nawet dosadnie pokazuje kto jest odpowiedzialny za to że nie działa... - producent.
W Plusie może być inna kwestia, czy konkretnie ten model obsługuje pasmo N41 dla 5G? Bo w innym temacie ktoś pisał że 5G działa, ale na N1 (czyli to samo pasmo co mają pozostali operatorzy dla 5G). A N1 w Plusie w 5G jak na razie to mało gdzie jest.
"Szczęśliwy, kto umie dzielić się z innymi"
Obrazek
shumitu
Początkujący PlusManiak
Posty: 12
Rejestracja: 16 cze 2023, o 09:52

Re: Najszybszy Plus - sprawdzamy 5G

Post autor: shumitu »

mariusz9a pisze: 16 cze 2023, o 13:50 Ostatnie zdanie z tego "tweetu" nawet dosadnie pokazuje kto jest odpowiedzialny za to że nie działa... - producent.
W Plusie może być inna kwestia, czy konkretnie ten model obsługuje pasmo N41 dla 5G? Bo w innym temacie ktoś pisał że 5G działa, ale na N1 (czyli to samo pasmo co mają pozostali operatorzy dla 5G). A N1 w Plusie w 5G jak na razie to mało gdzie jest.
Sam modem w pixelach 7 / 7 pro obsługuje wszystkie wspomniane pasma, dane ze strony producenta:
LTE: Bands B1/2/3/4/5/7/8/12/13/14/17/18/19/20/25/26/28/29/30/32/38/39/40/41/46/48/66/71
5G Sub-620: Bands n1/2/3/5/7/8/12/14/20/25/28/30/38/40/41/48/66/71/75/76/77/78
Prawdopodobnie jest to na ten moment blokada w oprogramowaniu.
Jestem w zasięgu N41, domowy router od Plusa agreguje N41 + 1800MHz B3, ale telefon łączy się tylko z 1800MHz B3.
Po przełożeniu simki do samsunga FE20 5G od razu wskakuje 5G.
tical
PlusManiak
Posty: 99
Rejestracja: 23 kwie 2017, o 22:04

Re: Najszybszy Plus - sprawdzamy 5G

Post autor: tical »

Dlaczego nie skorzystacie z Shizuku i Pixel IMS? Aplikacje działają i uruchamiają VoLTE, VoWiFi itd. bez roota.
Uruchomienie trwa minutę.
Morciak pisze: 16 cze 2023, o 13:40 - wrzucam screenshot z tweetem Rzecznika Orange (nie z mojego telefonu - otrzymałem od innego użytkownika Orange z Pixelem i tożsamymi problemami) oraz z NetMonstera, z którego wynika, że póki co mój telefon jest w Orange "restricted by carrier" i jest to w taryfie Orange Flex.
Jak uruchomić ten pierwszy ekranik w tej app? Ten opis? Jak klikam na nadajniki, napisy, pokazuje mi mapkę z zasięgiem danego btsa

I nawet VoNR :)
Ale tu jeszcze carrier nie obsługuje tego.
Załączniki
Screenshot_20230618-173024.png
Morciak
Prawie PlusManiak
Posty: 44
Rejestracja: 11 mar 2021, o 12:01

Re: Najszybszy Plus - sprawdzamy 5G

Post autor: Morciak »

@tical - ten pierwszy komunikat pojawia mi się gdy kliknę na ikonkę wykrzyknika w trójkącie koło : informacji 5G NSA - Disconnected (!)

VoLTE mam już u obu z poziomu oficjalnego oprogramowania, z VoWiFi nie korzystam, ale jak będę potrzebował a nie będzie jeszcze wspierane w oficjalnym oprogramowaniu to wykorzystam Twój sposób.
Ciekawie zapowiada się opcja VoNR - tylko niech to 5G ruszy ;)
tical
PlusManiak
Posty: 99
Rejestracja: 23 kwie 2017, o 22:04

Re: Najszybszy Plus - sprawdzamy 5G

Post autor: tical »

VoWiFi włączam już domyślnie aplikacją, o której napisałem wyżej.
VoNR nie działa i pewnie długo nie będzie działać w plusie, dopiero pierwsze testy były niedawno na 1 urządzeniu
Aktualnie zrzuca do LTE jak dzwonię będąc na 5G
Dzięki za info co do obrazka, u mnie jest connected dlatego go nie widzę. :)

Wasza teoria o jeszcze nieodblokowanym n38/n41 chyba jest prawdą. Tutaj BTS z 5G2600 i info z app "not restricted by carrier".
Pozostaje czekać.
Załączniki
Screenshot_20230619-064920.png
Morciak
Prawie PlusManiak
Posty: 44
Rejestracja: 11 mar 2021, o 12:01

Re: Najszybszy Plus - sprawdzamy 5G

Post autor: Morciak »

Status update po tygodniu :

- w Plus'ie - w dalszym ciągu brak 5G i brak info z działu technicznego.

- Orange uporał się z zagadnieniem po swojej stronie w przeciągu 15 minut od wysłania do ichniego działu technicznego moich screenów z NetMonstera dot. problemów z dostępem do 5G (ktoś od nich siedział i coś na bieżąco ustawiał ponieważ co chwilę otrzymywałem SMS'y typu "Proszę sprawdzić teraz" ;) )

W TMobile usługa działa "out of the box" (darmowy eSIM na 90 dni).
Morciak
Prawie PlusManiak
Posty: 44
Rejestracja: 11 mar 2021, o 12:01

Re: Najszybszy Plus - sprawdzamy 5G

Post autor: Morciak »

Przenosząc myśl interlokutora z innego wątku :
"No niestety ale nie, bo działa na n1 który jest teraz jest uruchamiany w Plusie, nie działa n41 który jest zablokowany w sofice telefonu. "

Użytkownik sieci Plus, któremu nie działa usługa 5G pomimo zapewnień producenta o tym, że wszystkie zakresy i wszyscy (w domyśle duzi) Operatorzy komórkowi w Polsce są wspierani w zakresie usług 5G i VoLTE powinien zgłosić ten fakt Operatorowi w formie dokumentowej (np. mailem do BOK) tak, aby mógł on albo podjąć działania zmierzające do naprawy działania danej usługi np. przy współpracy z Google lub wydania stanowiska oficjalnego, które następnie użytkownik, może w ramach komunikacji z producentem sprzętu wykorzystać w dochodzeniu swoich praw. (Ja nie omieszkam tego zrobić jeśli Operator Plus zrzuci winę na Google).

Nota bene - Operator ma znacznie więcej możliwości w zakresie fine-tuningowania działania usług na sprzęcie danego producenta, szczególnie gdy mówimy tu o zdecydowanie dużej firmie międzynarodowej, niż zwykły Kowalski, ale Operator MUSI BYĆ ŚWIADOMY występowania tych problemów, a jak to było podkreślane wielokrotnie na tym forum, nie jest ono oficjalnym medium Operatora, poza działami, w których wypowiadają się jego pracownicy, oznaczeni jako "Specjaliści Plus".

To czy dane pasmo "jest zablokowane w sofcie", bez oficjalnego stanowiska Operatora Plusa jest tylko tezą tak samo dobrą jak "Błąd w zakresie agregacji pasm w ramach 5G NSA z wykorzystaniem pasma n38 (bo o tym paśmie pisze wszędzie Plus oficjalnie) leży po stronie Operatora Plus".
zbych_in_flames
V.I.P.
Posty: 1249
Rejestracja: 8 lis 2012, o 18:06

Re: Najszybszy Plus - sprawdzamy 5G

Post autor: zbych_in_flames »

Morciak pisze: 22 cze 2023, o 11:03 Nota bene - Operator ma znacznie więcej możliwości w zakresie fine-tuningowania działania usług na sprzęcie danego producenta,
Wręcz przeciwnie nie ma, aktualizacje i soft dostarcza producent, nie operator. No i google oficjalnie nie sprzedaje swoich produktów na rynku Polskim - to że teraz po kilka latach łaskawie odblokował VoLTE i 5G tej sytuacji nie zmienia, a jednocześnie potwierdza, że wcześniej producent blokował te usługi po stronie softu.
Morciak
Prawie PlusManiak
Posty: 44
Rejestracja: 11 mar 2021, o 12:01

Re: Najszybszy Plus - sprawdzamy 5G

Post autor: Morciak »

@zbych_in_flames - posiadamy całkowicie rozbieżne informacje (tak się składa, że, z uwagi na posiadane hmm doświadczenie zawodowe i wiedzę w swojej dziedzinie uczestniczę w pewnych szeroko rozumianych kwestiach bezpośrednich spotkań z przedstawicielami innego operatora na linii operator - społeczność) w zakresie realiów współpracy operatorów z dużymi firmami pokroju Google ;)
zbych_in_flames
V.I.P.
Posty: 1249
Rejestracja: 8 lis 2012, o 18:06

Re: Najszybszy Plus - sprawdzamy 5G

Post autor: zbych_in_flames »

No cóż mówię ci jak jest :roll:
Dlaczego te usługi nie działy wcześnie tylko dopiero po kolejnych aktualizacjach od producenta telefonu?
Dlaczego google komunikuje, że to on odblokował korzystanie z VoLTE itp. w nowych krajach?
Dlaczego na pixelach działa tylko n1 w Plusie, chociaż na innych telefonach działają oba pasma?
Dlaczego by zadziałało 5G Ultra (agregacja b3+n1+n38/41) na starszych modelach np.: Samsunga użytkownicy muszą czekać na aktualizacje softu od producenta?

Jedyne co operator może zrobić to udostępnić konfiguracje producentowi by ten umieścił ją już w sofcie przy kolejnej aktualizacji, ale za sama dystrybucje czy dostarczenie do użytkowników odpowiada już producent.

Tutaj info jak google to blokuje: https://forum.xda-developers.com/t/vide ... d.4234533/

Więc moim zdaniem na tę chwile w sofcie telefonu dalej brakuje konfiguracji uwzględniającej pasmo n38/41 i stąd jest ten problem. Możesz walić do operatora ale na 99% nic z tym faktem nie zrobią - bo to nie jest po ich stronie.
mariusz9a
Administrator
Administrator
Posty: 6159
Rejestracja: 20 lip 2008, o 12:42
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Najszybszy Plus - sprawdzamy 5G

Post autor: mariusz9a »

Ja to w ogóle nie rozumiem skąd u niektórych ludzi przekonanie, że oprogramowanie telefonu tworzy operator telekomunikacyjny... Soft do lodówki pisze dostawca prądu albo producent wędlin? Jak TV ma na pilocie przycisk "Netflix" to czy to oznacza, że soft do telewizora napisał Netflix? Przecież to absurdalne myślenie...

Podpisuje się obiema rękami pod tym co napisał powyżej zbych_in_flames.
"Szczęśliwy, kto umie dzielić się z innymi"
Obrazek
ODPOWIEDZ