Szanowny Panie
Odpowiadając na Pana zgłoszenie otrzymane 17.9.2018 r. informuję, że zapoznałem się z przekazaną sprawą.
Mając na uwadze naszą dalszą współpracę postanowiłem, że do faktury za okres rozliczeniowy 9.8.2018 r. - 8.9.2018 r. zostanie wystawiona faktura korygująca, anulująca opłaty za połączenia transmisji danych w roamingu dla numerów xxxxxxxxx i xxxxxxxxx.
Powyższą korektę otrzyma Pan w możliwie najkrótszym terminie.
Informuję, że przeprowadzona analiza usług zarejestrowanych dla ww. numerów w okresie rozliczeniowym 9.8.2018 r. - 8.9.2018 r. potwierdziła poprawność ich rozliczenia. Kwestionowane przez Pana usługi zostały zrealizowane dla ww. numerów i poprawnie uwzględnione na fakturze VAT za ww. okres rozliczeniowy.
Podkreślam, iż wszelkie czynności wykonane przy użyciu telefonu i karty SIM traktowane są jako dokonane przez stronę Umowy, tj. Abonenta bądź za jego zgodą.
Wpływ na opisaną sytuację mogą mieć ustawienia w użytkowanym aparacie. Większość obecnie dostępnych na rynku telefonów zawiera aplikacje, które uruchamiają automatyczny transfer danych poprzez funkcje łączenia się z Internetem. Dane o takich funkcjach aparatu zawarte są w instrukcji obsługi oraz w materiałach informacyjnych dostępnych np. na pudełku, stronach internetowych czy w oprogramowaniu samego urządzenia.
W celu uniknięcia analogicznych sytuacji w przyszłości proszę o weryfikację ustawień
w aparacie. Zwracam uwagę, iż Abonent ma możliwość dokonania ustawień w taki sposób, aby nie dokonywał on automatycznego wyboru sieci, do której loguje się karta SIM. W takim przypadku należy wybrać ręczny tryb wyboru sieci komórkowej.
Informuję, że istnieje możliwość wykupienia dodatkowego pakietu na połączenia w roamingu lub blokady usług internetowych z pozycji aparatu telefonicznego, operatora sieci. Zaznaczam, że wyłączenie dostępu do Internetu wiąże się też z brakiem możliwości wysyłania wiadomości MMS.
Ponadto informuję, że zasięg danego operatora sieci komórkowej nie jest ograniczony terytorialną granicą państwa. Możliwość zalogowania się do sieci operatora zagranicznego w miejscowości przygranicznej wynika ze specyfiki telefonów, gdyż karta SIM loguje się do sieci posiadającej na danym obszarze silniejszy sygnał. Fakt ten jest uwidoczniony na wyświetlaczu aparatu.
Usługi roamingowe zarejestrowane w ww. okresie rozliczeniowym są następstwem zalogowania się kart SIM z ww. numerami telefonów do sieci operatora czeskiego i korzystania z świadczonych przez niego usług. Niniejsza sytuacja może wystąpić na terenach przygranicznych, gdzie zasięg operatorów czeskich jest dostępny na niektórych obszarach naszego kraju i może być silniejszy od zasięgu sieci Plus.
Zawierając Umowę, Polkomtel zobowiązał się do świadczenia usług zgodnie z Regulaminem świadczenia usług telekomunikacyjnych przez Polkomtel Sp. z o.o. - Abonament oraz warunkami Umowy. Polkomtel wywiązuje się z zawartej Umowy i świadczy usługi na terenie objętym zasięgiem sieci Plus w zakresie istniejących możliwości technicznych.
Wyjaśniam, że dostęp mobilny, w odróżnieniu od stacjonarnego dostępu do usług, nie jest przypisany do danej lokalizacji. Tym samym, gdy sygnał jest niewystarczający do świadczenia/korzystania z usługi w jednym miejscu, nie oznacza to, iż w innym miejscu świadczenie usług nie będzie możliwe. Dzięki karcie SIM istnieje możliwość mobilnego korzystania z usług bez ograniczeń lokalizacyjnych. Klienci mogą korzystać z nich wszędzie tam, gdzie teren objęty jest zasięgiem sieci Plus.
W opisanej sytuacji nie zachodzi przesłanka uzasadniająca odpowiedzialność Polkomtel z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania Umowy, która została określona w Regulaminie świadczenia usług telekomunikacyjnych przez Polkomtel.
Polkomtel świadczy usługi telekomunikacyjne w ramach zawartych z Klientami Umów/Aneksów do Umów, za które nalicza opłaty według stawek określonych w Cenniku usług telekomunikacyjnych dla posiadanej taryfy lub na warunkach organizowanych przez Polkomtel Promocji.
Wyjaśniam, że Polityka Uczciwego Korzystania w roamingu w Unii Europejskiej, Norwegii, Islandii i Liechtensteinie została szczegółowo opisana w ww. Cenniku i jest ona stosowana przez Polkomtel na podstawie rozporządzenia Parlamentu europejskiego i rady nr 531/2012 z dnia 13 czerwca 2012 r.
Nadmieniam, że Polityka Uczciwego Korzystania wynika wprost z aktu prawnego nadrzędnego wobec Regulaminów Promocji obowiązujących w Polkomtel Sp. z o.o., czyli ww. rozporządzenia Parlamentu europejskiego, które przypominam – weszło w życie 13 czerwca 2012 r.
Dodatkowo wyjaśniam, że za niewłaściwe lub niestandardowe korzystanie z usług w Roamingu Regulowanym uznaje się: korzystanie przez Abonenta z Roamingu Regulowanego wykraczające poza okresowe podróże, tj. polegające na przeważającym korzystaniu przez Abonenta z Roamingu Regulowanego oraz obecności Abonenta w państwach objętych Roamingiem Regulowanym przez więcej niż połowę 4–miesięcznego okresu obserwacji, lub długi okres nieaktywności w Polsce karty SIM użytkowanej głównie, a nawet wyłącznie, w Roamingu Regulowanym.
W przypadku stwierdzenia niewłaściwego lub niestandardowego korzystania z Roamingu Regulowanego Polkomtel jest uprawniony do naliczania dodatkowych opłat za usługi w Roamingu Regulowanym. Abonent zostanie poinformowany wiadomością SMS o stwierdzeniu niewłaściwego lub niestandardowego korzystania z Roamingu Regulowanego i ostrzeżony o rozpoczęciu naliczania dodatkowych opłat od momentu otrzymania tej wiadomości, o ile w ciągu 14 dni Abonent nie zmieni sposobu korzystania z Roamingu Regulowanego.
Dodatkowe opłaty, o których mowa powyżej, naliczane będą w wysokości:
- 0,16 zł brutto za minutę wykonanego połączenia głosowego,
- 0,04 zł brutto za minutę odebranego połączenia głosowego,
- 0,05 zł brutto za wysłaną wiadomość SMS,
- 0,03 zł brutto za wysłaną wiadomość MMS,
- 0,03 zł brutto za każdy MB transmisji danych.
Opłaty nie zostaną naliczone w przypadku gdy abonent w terminie 14 dni od otrzymania wiadomości SMS zmieni sposób korzystania z usług w roamingu.
Wszelkie informacje odnośnie regulaminów związanych z Euroregulacją znajdzie Pan na naszej stronie (
https://www.plus.pl/uslugi/roaming-w-abonamencie#tabs-7).
Potwierdzam, że 31.8.2018 r. dla numeru xxxxxxxxx Polkomtel wysłał informacje o możliwości naliczenia dodatkowych opłat za usługi, których użycie było większe w Roamingu Unii Europejskiej niż łączne korzystanie z tej usługi w kraju i Roamingu międzynarodowym nieregulowanym (Roaming poza UE oraz Islandią, Norwegią i Liechtenstein). Następnie od 15.9.2018 r. Polkomtel naliczał opłaty. W związku z brakiem poprawy dot. użycia w Roamingu pakiet transmisji danych został wyłączony 15.9.2018 r. dla numeru xxxxxxxxx.
Biorąc pod uwagę powyższe, reklamacja powinna zostać rozpatrzona negatywnie, jednak postanowiłem przyznać jednorazowy rabat.
Informuję o zakończeniu postępowania reklamacyjnego w powyższej sprawie.
Na podstawie § 7 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 24 lutego 2014 r. w sprawie reklamacji usługi telekomunikacyjnej (Dz. U. z 2014 r. poz. 284) uprzejmie informujemy, że zgodnie z przysługującymi uprawnieniami po wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego istnieje możliwość dochodzenia roszczeń w postępowaniu sądowym. W przypadku, gdy reklamującym jest konsument, przysługuje także możliwość zwrócenia się z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporu konsumenckiego do Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej lub innego podmiotu uprawnionego, wpisanego do rejestru prowadzonego przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (podstawa prawna: art. 109 ustawy z 16 lipca 2004 r. Prawo Telekomunikacyjne (Dz. U. 2016 poz. 1489 ze zm.) oraz ustawa z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (Dz.U.2016 r., poz. 1823).